11.08.2021р. делегації Асоціації «Аеропорти України» цивільної авіації (ААУЦА), що складалась з фахівців проектних, будівельних, експлуатаційних організацій а також науковців, які опікуються аеродромо-шляхо будуванням та їх експлуатаційним утриманням, випала нагода відвідати ДП «Дорцентр», а також прослухати інформативну презентацію щодо діяльності підприємства та ознайомитись з принципом роботи новітнього обладнання з програмним забезпеченням, яке використовується для підбору компонентів асфальтобетонних та цементнобетонних покриттів для оцінки міцності та стану щодо несучої спроможності.
ДП «Дорожній науково-технічний центр» (ДП «Дорцентр») - це сучасне, технічно укомплектоване новітнім обладнанням підприємство, діяльність якого направлена на послуги з забезпечення якості досліджувальних та дорожньо-будівельних робіт, підвищення безпеки та експлуатаційного стануавтомобільних доріг, удосконалення нормативної бази з питань забезпечення якості, розробку та впровадження інформаційних технологій, надання консультаційних та інженерних послуг. Представники ААУЦА мали можливість ознайомитися з сучасним обладнанням, що забезпечує дослідження і випробування широкого спектру матеріалів (бітум, грунт основи, незв'язані матеріали, волокна і пластмаси) та зразків асфальтобетоних і цементнобетонних покритттів ( докладніше в додатку). Дуже зацікавило делегацію ААУЦА випробування конструкцій звикористанням динамічних навантажень для визначення чаші прогину за допомогою установки «FastFWD», яка для аеродромних фахівців дає можливість оперативно визначити деформаційні властивості матеріалів окремих конструктивних елементів (шарів дорожньої конструкції), оцінити залишковий ресурс покриттів та в підцумку- визначити значення коефіцієнту PCN - важливого показника, який характеризує несучу спроможність покриття ЗПС та інших елементів аеродрому.Презентацію про дослідження доріг і покриттів аеродромів України за допомогою цього обладнання виклав канд. техн.наук, ст. наук. сп. Дмитро Новаковський, який описав всі можливості обладнання, етапи проведення дослідження та його результати. Цікаво, що виробники обладнання постійно спілкуються з міжнародними авіаційними організаціями, представників ICAO, EASA це цікавить і вони приймають участь в дослідженнях, а нашого авіаційного регулятора – Державіаслужбу це не цікавить, вони не змогли знайти час та ознайомитись з сучасною технологією визначення PCNаеродромних покриттів.Керівництво ААУЦА від імені делегації висловлює вдячність директору ДП «Дорцентр» Денису Кіпнісу за надану можливість ознайомитись з сучасними технологіями в галузі шляхо- та аеродромо будування, а також за комфортні умови проведення заходу.
Маємо надію, що нова інформація, отримана учасниками цього заходу буде корисна та впроваджена в аеропортах України.
Додаток
Обладнання та можливості ДП «Дорцентр»
На даний момент ДП «Дорцентр» має розвинену матеріально-технічну базу, оновлений та сучасний випробувальний центр, а також кваліфікований персонал, що дає можливість якісно та оперативно надавати послуги з моніторингу якості дорожніх робіт, діагностики та оцінювання експлуатаційного стану автомобільних доріг і штучних споруд.
Обладнання:
- піч довготривалого старіння бітуму (комплект PAV + VDO) (використовується для моделювання довготривалого старіння в’яжучого в дорожньому покритті протягом 5-10 років);
- сканер Proceq GP8000 ближнього радіусу дії (у вигляді портативного широкосмугового сканера представляє собою ефективну систему візуалізації для обстеження залізобетонних конструкцій);
- RTFO (Rolling thin-filmoven) (використовуються для визначення впливу тепла і повітря на рухому плівку напівтвердих бітумних матеріалів);
- двоколісний трекер DWT Universal (використовується для визначення схильності гарячого асфальту (HMA) до деформації під навантаженням шляхом вимірювання глибини колії, утвореної повторними проходами навантаженого колеса за фіксованої температури);
- вальцовий ущільнювач B039 (секторний прес, ролернийкомпактор) (роллерний ущільнювач B039 застосовують для моделювання в лабораторії реальних умов ущільнення асфальтобетонної суміші дорожнім котком);
- гіраторний ущільнювач GALILEO Research (підготовка зразків асфальтобетону заданої висоти і заданої щільності для подальшого випробування їх механічних властивостей);
- сервогідравлічна система динамічних випробувань (використовується для випробувань на розтягування і стиснення в динамічному режимі широкого спектру матеріалів, таких як асфальт, грунт, незв’язані матеріали, волокна і пластмаси);
- лабораторний міксер Silverson (має широкий спектр застосувань: змішування, емульгування, гомогенізація, дезінтеграція і розчинення).
Спектр послуг, які надає підприємство:
- атестація виробництво;
- сертифікація продукції;
- визначення міцносних характеристик;
- визначення транспортно-експлуатаційних показників;
- визначення якісних характеристик засобів організації дорожнього руху;
- випробування асфальтобетонних та бітумомінеральних сумішей, асфальтобетонних та цементобетонних зразків;
- полові вимірювання.
Вимірювання міцності бетону виконується декількома методами:
- неруйнівний метод за допомогою склерометра;
- руйнівний метод «СКОЛ»;
- за деформаційними характеристиками;
- за модулем пружності (за допомогою жорсткого штампу та за допомогою FastFWT).
Визначення транспортно-експлуатаційних показників:
- визначення коефіцієнту зчеплення колеса автомобіля з покриттям;
- вимірювання рівності покриття за допомогою приладу «поштовхомір»;
- вимірювання рівності покриття за міжнародним індексом рівності “IRI”;
- вимірювання поперечної та повздовжньої рівності покритя за допомогою рейки РДУ «КОНДОР»;
- визначення поперечного похилу конструктивного елементу дороги РДУ «КОНДОР»;
- визначення параметрів шорсткості поверхні покриття.
Польові випробування включають в себе:
- визначення вологості грунту;
- визначення температури дорожнього покриття (лазерним термометром і контактним термометром);
- визначення рухомості бетонної суміші;
- визначення пористості бетонної суміші.