Правління Асоціації «Аеропорти України» цивільної авіації (ААУЦА) засвідчує Вам свою повагу та звертається з наступним:
Розвиток аеропортів України для ААУЦА, яка на сьогодні є провідною громадською організацією авіаційної галузі, та об’єднує аеропорти, авіаційні підприємства, проектувальників, будівельників, виробників та постачальників обладнання і технологій є основним статутним завданням.
Саме тому протягом десятиліття ААУЦА здійснює свою діяльність, з метою впровадження сучасних технологій і нормативно-правових актів (НПА), переймаючи позитивний досвід Євросоюзу, в тому числі за допомогою експертів Міжнародної Ради Аеропортів Європи (АСІ Europe), повноправним членом якої є з 2014 року.
Маючи такий досвід співпраці з європейськими аеропортами та організаціями, а також враховуючи, що внаслідок військової агресії РФ був закритий повітряний простір України та призупинені цивільні авіаційні перевезення, хочемо поділитися з Вами міжнародним досвідом та висловити деякі застереження, які можуть вплинути на подальше існування та діяльність аеропортів, особливо тих, що раніше не мали регулярних авіаційних перевезень.
Некерованість аеропортової галузі, як єдиної авіаційної транспортної системи. Під час створення Національної транспортної стратегії України (НТСУ) на період до 2030 року, представники ААУЦА проаналізували сучасні організаційно-правові структури управління аеропортами в європейських країнах (Іспанія, Норвегія, Туреччина, Польща) та неодноразово інформували керівництво МІУ та ДАСУ про її удосконалення, що дозволило б об’єднати аеропорти, як цілісні майнові комплекси: аеродром, термінал та інша інфраструктура, за прикладом вказаних країн, які б управлялися державою та здійснювалася б єдина політика, яка б забезпечила:
- централізоване управління, контроль, звітність, в тому числі статистичної інформації по галузі;
- централізоване забезпечення аеропортів України всім необхідним (обладнання терміналів, системи аеродромів – РТО, ССО та метео, спецтехнікою для наземного обслуговування та експлуатаційного утримання аеродромів), що суттєво вплине на її закупівельну ціну, організацію сервісного обслуговування;
- якісну підготовку та стажування персоналу (в тому числі керівників);
- підсилення контролю за використанням бюджетних коштів, як центральних, так і місцевих бюджетів;
- підвищення аналізу, контролю та відповідальності за безпеку польотів.
В свою чергу всі ці рішення не повинні вплинути на передачу інфраструктурних обʼєктів аеропортів в оренду, концесію, аутсорсінг на відповідних, вигідних для держави та регіону умовах.
Оскільки єдиної державної політики у відношенні до розвитку аеропортів, особливо регіональних-комунальних підприємств, на сьогодні не існує, в НТСУ на період до 2030 року внесені тільки головні положення, але Авіаційної стратегії, яка і мала доповнювати НТСУ не було прийнято. На сьогодні стан і розвиток регіональних аеропортів залежить від місцевої влади, яка не завжди може оцінити місце і важливість такого інфраструктурного об’єкту та перспективи його розвитку в регіоні та в країні.
З огляду на можливі ризики для розвитку регіональних аеропортів в майбутньому, ААУЦА пропонує прийняти ряд важливих рішень, а саме:
- Забронювати, ще не розпайовані земельні ділянки навколо аеропорту для подальшого розвитку та недопущення помилок, які мали місце в період підготовки аеропортів до ЄВРО-2012, коли землі біля деяких аеропортів були розпайовані, а потім їх прийшлося викупати за мільйони бюджетних коштів). Ці території, можливо, будуть використані для будівництва тих же технопарків та іншої інфраструктури.
- Збереження та підтримання висококваліфікованого персоналу, який буде так необхідний при відновленні діяльності (сертифікація інфраструктурних об’єктів – аеродромів, технологічних процедур та ін.)
- До нашої ПЕРЕМОГИ утримувати в експлуатаційному стані усі існуючі інфраструктурні об’єкти, інженерні мережі, аеропортові системи, спецтехніку, обладнання аеропортів (особливо аеродромів).
Зрозуміло, що російська військова агресія повністю змінила плани на розвиток авіаційної галузі, ми віримо, що всі аеропорти, в тому числі, регіональні будуть відновлені та задіяні в економічному розвитку України.
Важливо сьогодні не приймати рішення, які в майбутньому, будуть катастрофічними для транспортної інфраструктури країни та регіону.
Аналогічні звернення ААУЦА надіслала головам обласних та міських рад а також військових адміністрацій у власності яких є аеропортові комплекси.